Usaha

Usaha Tangga Kejayaan.

Ikhlas

Ikhlaskan diri dalam pembelajaran.

Tawakal

Berserah kepada Tuhan selepas berusaha.
 

Nak Belajar Apa? Cari Di Sini.

Bahan dalam laman ini adalah percuma kerana ilmu merupakan hak orang yang mencarinya.

Jika anda menggunakan bahan saya. ambil dengan baik dan ucapkanlah terima kasih. :)


Terima kasih!

- Cikgu Q :)

Statistik Terkini COVID-19 (Kemaskini Setiap Hari)

RUMUSAN FORMAT BARU SPM 2021

PENULISAN RUMUSAN FORMAT BARU SPM 

BERMULA TAHUN 2021



BAHAN 1

Baca petikan dan teliti bahan grafik  di bawah, kemudian buat sebuah rumusan yang panjangnya antara 150 hingga 200 patah perkataan. Anda digalakkan supaya menggunakan ayat anda sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.

 

Setiap tahun Malaysia meraikan Hari Kebangsaan. Diam tidak diam sudah lebih separuh abad negara kita terlepas daripada cengkaman penjajah. Menjadi rutin tahunan, menjelang sahaja bulan Ogos atau juga dikenali bulan kebangsaan, agensi atau kementerian yang berkenaan akan mula menjalankan Kempen Kibarkan Jalur Gemilang sebagai usaha untuk meningkatkan semangat patriotik. Program-program yang bercorak kenegaraan seperti pertandingan nyanyian lagu patriotik dan pementasan teater drama juga dianjurkan oleh badan bukan kerajaan (NGO), pihak sekolah dan agensi-agensi kerajaan supaya mesej semangat cinta akan negara sampai kepada golongan sasaran. Namun, program-program tersebut kurang berjaya dalam mencapai matlamatnya kerana kurangnya penghayatan para remaja dalam aktiviti bercorak kemerdekaan tersebut.

 

Perkara yang menjadi kebimbangan banyak pihak ialah generasi muda tidak mengambil endah tentang hari kebangsaan. Mereka sewajarnya menghayati erti kemerdekaan dengan mendalam. Sebagai generasi muda yang bertanggungjawab mereka berperanan untuk membina kejayaan negara iaitu sanggup bekerja keras untuk negara. Mereka juga perlu mementingkan kecemerlangan dalam pendidikan. Hal ini demikian kerana pendidikan memainkan peranan penting dalam usaha membangunkan modal insan yang mempunyai jati diri yang kukuh, berketerampilan, berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi bagi mengisi keperluan negara maju menjelang 2020.

 

Tanggungjawab lain yang perlu dilakukan oleh generasi muda ialah mereka perlu membantu pihak kerajaan untuk mengekalkan keamanan dan kestabilan negara. Hal ini dikatakan demikian kerana keamanan dapat mengelakkan negara daripada serangan musuh sama ada berbentuk fizikal atau psikologi. Tambahan pula, tugas generasi muda adalah untuk memastikan Malaysia akan terus berpegang pada konsep keadilan dan kesaksamaan. Dengan ini, semua rakyat dapat menikmati kemakmuran dan kemajuan bersama-sama. Selain itu, generasi muda yang akan mengisi perjuangan kemerdekaan hendaklah memastikan prinsip demokrasi akan terus diamalkan oleh setiap rakyat di negara ini. Sesungguhnya kejayaan negara dalam fasa kedua 58 tahun kemerdekaan memerlukan komitmen semua pihak terutama generasi muda.

 

Dipetik dan diubah suai daripada

 

‘Di manakah Semangat Patriotisme Kita,: ’

 

oleh Qamarul Abdullah, Dewan Siswa, Ogos 2015

 


BAHAN 2





ANALISIS

PENDAHULUAN

 

Rumusan mebincangkan (Fokus 1) dan (Fokus 2).      

              

Rumusan membincangkan usaha dan peranan generasi muda meningkatkan semangat patriotism.

BAHAN 1 (TEKS)

Fokus 1

 

(Usaha meningkatkan semangat patriotism dalam kalangan generasi muda)

 

1.       Kempen Kibar Jalur Gemilang

2.       Program-program yang bercorak kenegaraan.

 

Fokus 2

 

 (Tanggungjawab / peranan / tugas generasi muda)

 

1.       Membina kejayaan negara.

2.       Mementingkan kecemerlangan dalam pendidikan.

3.       Membantu pihak kerajaan bagi mengekalkan keamanan dan kestabilan negara.

4.       Memastikan Malaysia akan terus berpegang pada konsep keadilan dan kesaksamaan.

5.       Mengisi perjuangan kemerdekaan.

6.       Memastikan prinsip demokrasi yang terus diamalkan oleh setiap rakyat di negara ini.

 

BAHAN 2 (GRAFIK)

Fokus 1

 

1.       Pelancaran Bulan Kebangsaan

2.       Menyambut Hari Kebangsaan

3.       Menyambut Hari Malaysia

4.       Menghayati tema Hari Kebangsaan

.

Fokus 2

 


TIADA

 

KESIMPULAN

 

Kesimpulannya, (Pihak yang sepatutnya bertanggungjawab / cadangan) (Fokus 1) (S/U/K/A) (Apa yang berlaku sekiranya semua sudah bertanggungjawab/kesan)

 

*SUKA = Supaya, Untuk, Kerana, Agar


 

Kesimpulannya, generasi muda perlulah berusaha meningkatkan semangat patriotisme agar negara kita tidak akan terjajah sekali lagi.


 

 

  

 

CADANGAN JAWAPAN

 

 

                Rumusan membincangkan usaha dan peranan generasi muda meningkatkan semangat patriotism.

Usaha meningkatkan semangat patriotism dalam kalangan generasi muda ialah dengan mengadakan Kempen Kibar Jalur Gemilang. Usaha seterusnya, generasi muda juga boleh mengadakan program-program yang bercorak kenegaraan. Selain itu, mengadakan pelancaran Bulan Kemerdekaan. Seterusnya generasi muda boleh menyambut Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia. Generasi muda juga perlulah menghayati tema Hari Kebangsaan.

Peranan generasi muda dalam meningkatkan semangat patriotisme adalah dengan sanggup bekerja keras untuk membina kejayaan negara. Selain itu, generasi muda juga perlu mementingkan kecemerlangan dalam pendidikan. Generasi muda juga haruslah berusaha membantu pihak kerajaan bagi mengekalkan keamanan dan kestabilan negara. Generasi muda juga perlu memainkan peranan dalam memastikan Malaysia akan terus berpegang pada konsep keadilan dan kesaksamaan. Akhir sekali, generasi muda yang akan mengisi perjuangan kemerdekaan serta sayang akan negara hendaklah memastikan prinsip demokrasi akan terus diamalkan oleh setiap rakyat.

Kesimpulannya, generasi muda perlulah berusaha meningkatkan semangat patriotisme dalam diri mereka agar negara kita tidak akan terjajah sekali lagi.

 

(152 Patah Perkataan)





Muat turun buku 

Format Pentaksiran SPM di sini






pemakluman:

disebabkan pelaksanaan rumusan format KSSM masih baru maka ketetapan bagi bahagian rumusan akan sentiasa berlaku perubahan. Oleh itu, sentiasalah peka akan perubahan terbaharu berkaitan rumusan SPM KSSM.





209 Komen:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 209   Terbaru›   Baru»
Nurul hayati berkata...

Terima kasih:)

Nurul hayati berkata...

Nk tye ... Untuk pendahuluan sebelum ni biasenye ambik dari arahan...format baru Ni pendahuluan kena fikir sendiri dah ke?:(

NurAiman berkata...

terima kasih atas perkongsian

Unknown berkata...

terima kasih cg

Wan Suu berkata...

Terima kasih

Unknown berkata...

Nak kena ambil dari format baru ke cikgu

Cikgu Q berkata...

Nur Hayati - bukan fikir sendiri tetapi kena cari berdasarkan bahan yang diberikan.

Unknown berkata...

Terima kasih :):)()():

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

CikguManis berkata...

terima kasih cikgu.. minta izin menggunakan bahan untuk latihan anak2 didik saya.

Unknown berkata...

terima kasih cg.boleh copy tak?

Unknown berkata...

terima kasih cg

Unknown berkata...

boleh tak saya copy dan paste dalam word?

Unknown berkata...

terima kasih cikgu

sandra berkata...

TERIMA KASIH

Madam Shukri berkata...

terima kasih cikgu

Unknown berkata...

Terima kasih^_^

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

terima kasih cikgu ';'

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

fadzlyamri berkata...

TERIMA KASIH

fakhira shamsul berkata...

terima kasih cikgu

Unknown berkata...

terima kasih cg

Unknown berkata...

Terimakasih

Unknown berkata...

Terimakasih

mikhal berkata...

yeah

mikhal berkata...

yeah

Unknown berkata...

terima kasih

noraini berkata...

terima kasih cikgu. Sangat bermanfaat..

Tanpa Nama berkata...

Cg..nak tanya macam mana kalau isi bahan 1 dan bahan 2 tidak ada kena mengena antara satu sama lain?

Unknown berkata...

terima kasih cikgu

Cikgu Q berkata...

Awanama - Jika bahan 1 dan bahan 2 berbeza isinya, boleh diasingkan kepada dua perenggan. perenggan 1 bahan 1 dan perenggan 2 bahan 2. pastikan kata kunci 1 dan 2 dinyatakan di bahagian pendahuluan.

Unknown berkata...

Terima kasih tuan banyak membantu dan mencambah idea...sebenarnya sya masih blur dengan format baru ni...macam-macam pendapat dan idea

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih byk2

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu atas perkongsian ini.Saya ada satu soalan,untuk bahan dua iaitu bahan grafik adakah perlu untuk kita abaikan jika isi terurat sudah mencukupi 8 isi?

Zawahi berkata...

Terima kasih cg atas perkongsian. Sgt bermanfaat

SSman berkata...

salam cikgu...sy nk tnya berdasarkan contoh dua bahan rumusan di atas ....apa fungsi bahan grafik? dlm contoh jawapan rumusan mcm tiada maklumat yg digunakan dalam bahan grafik...tq cikgu

Erma Rahmayani berkata...

Terima kasih atas perkongsian ilmu baharu.

Unknown berkata...

terima kasih

Cikgu Q berkata...

SSman - bahan grafik perlu dicari isi yang ingin disampaikan. Pelajar perlu mencari isi tersirat berdasarkan bahan yang diberikan. sebagai contoh, jika tidak diberikan poster, pembuat soalan boleh juga meletakkan gambar tugu negara yang tidak mempunyai sebarang catatan. pelajar sendiri perlu merungkai apa mesej yang nak disampaikan.

Suziela Salleh berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

tqvm

Unknown berkata...

Terima kasih info yang amat berguna

Rishwin berkata...

Tq cikgu..sebagai murid tingkatan 4 sekarang...memang guna untuk SPM 2022..boleh hantar jawapan untuk satu buku format..nak tahu bagaimana untuk buat

Pieypah cavalo berkata...

Terima kasih cg😄

syahirah berkata...

terima kasih cikguuu

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

mantap

Unknown berkata...

jadi rumusan utntuk spm kssm ade 4 perenggan ke?

Isya berkata...

Terima kasih cikgu, mohon perkongsian bahan..

Unknown berkata...

Terima kasihhh

Unknown berkata...

Trm ksh mohon kongsi cikgu

Unknown berkata...

Salam cikgu, ada cara tak untuk download atau copy. nak buat sebagai rujukan untuk adik saya

Cikgu Q berkata...

boleh muat turun buku format baharu 2021 secara digital. link ada di dalam entry di atas.

Tanpa Nama berkata...

Terima Kasih Cikgu , mohon kongsi ya cikgu

Tanpa Nama berkata...

terima kasih!

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

terima kasih atas perkongsian ini.

zainab berkata...

terima kasih. semoga allah memberkati usaha anda

Unknown berkata...

Sangat2 membantu, terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Hmmmmm kalau ada dua bahan satu petikan lagi satu pantun bagaimana ya ?

Unknown berkata...

Terima kasih daun keladi

Unknown berkata...

Terima kasih....

Unknown berkata...

terima kasih cikgu

Unknown berkata...

terima kasih

Unknown berkata...

terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih cikgu..

Unknown berkata...

Terima kasih. Moga jadi amal jariah.

Saime berkata...

terima kasih cikgu.

Unknown berkata...

Terima kasih.

Unknown berkata...

T.kasih

Unknown berkata...

Terima kasihhhhhh

Unknown berkata...

Terima kasih

Unknown berkata...

terima kasih cikguu..

cikgu Ratna berkata...

sy minta izin untuk share dengan murid sy ye cikgu. Terima Kasih.

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Nurul Yusnida Nadia berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

Thankyou 🥰

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih. Saya mohon keizinan untuk berkongsi dengan anak murid.

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Maisarah Azmi berkata...

Cikgu, format ini juga diguna pakai dalam SPM paper Julai jgak kah?

adilah berkata...

Terima kasih byk cikgu.😊

Unknown berkata...

terima kasih dengan perkongsian ilmu.

Tanpa Nama berkata...

ty ^^

Unknown berkata...

Terina Kasih

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

terima kasih cikgu, it's helped me a lot ❤️🥺

Unknown berkata...

terima kasih cikgu

Unknown berkata...

Terima Kasih Cikgu✨

Tanpa Nama berkata...

cikgu macam mana nak tau klu ada tiga fokus or dua fokus dalam kedua-dua bahan tersebut?

Unknown berkata...

Terima kasih laman web inu sangat membantu cikguuuu 😌✨

Mad berkata...

Saya selaku murid dari 5SK tahun 2021 (SMK Bukit Indah, Ampang) ingin berterima kasih kepada cikgu Q kerana telah membantu saya dari dimarahi cikgu BM kerana tak siap tugasan rumusan. Masa di tulis: 16/04/2021 pada 2237

Unknown berkata...

TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN

Cikgu Q berkata...

Awanama - Fokus tetap ada dua berdasarkan bahan. Cuma bahan yang disediakan mungkin 2 atau 3.

Cikgu Q berkata...

Mad - alahai. semoga bermanfaat. ;)

Unknown berkata...

Terima kasih atas perkongsian. Mohon izin saya kongsikan dengan anak didik saya ye cikgu. Saya doakan cikgu dimurahkan rezeki dan dipermudah segala urusan. Amin.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

TERIMA KASIH

Unknown berkata...

Terima kasih cg❤🌈

Unknown berkata...

terima kasih

Amane berkata...

Terima kasih :3

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu. semoga Allah murahkan rezeki

Unknown berkata...

Cikgu nak tanya fokus 2 kena tulis berapa isi

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu.

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Umi Rabiatul berkata...

Terima kasih,cg:-)

Ummi Amirah bt Che Deraman berkata...

Terima kasih.

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu. Mohon perkongsian.

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu:D

MohdJamil berkata...

Terima kasih❤️❤️

Unknown berkata...

Hureeyyyy

Unknown berkata...

terima kasih cikgu

Unknown berkata...

terima kasih cikgu halalkan ye

Unknown berkata...

terima kasih cikgu

Unknown berkata...

Terima kasih

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu 🤭

Unknown berkata...

Terima kasih (^^)

Unknown berkata...

Tq

norani berkata...

saya mohon berkongsi bahan ini cikgu.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu kerana mendidik kami,kami sayang cikgu.

Unknown berkata...

Tq cg

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih cikgu!

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

terima kasih cikgu :)

Unknown berkata...

terima kasih

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

terima kasih cikgu 💪

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

terima kasih kerana sudi berkongsi

Unknown berkata...

Terima kasih, mohon share bahan

Unknown berkata...

terima kasih

Ara berkata...

terima kasih cikgu

Unknown berkata...

Paper ulangan ini tahun guna silivus baru ker cgu .

Unknown berkata...

terima kasih cikgu membantu kami.

Cikgu Q berkata...

KSSM akan bermula SPM 2021

Tanpa Nama berkata...

terima kasih ilmu yang bermanfaat,, kalau boleh kongsikan rumusan 3 fokus pun bagus juga hehehe

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih cikgu

Tanpa Nama berkata...

terima kasih <3

Tanpa Nama berkata...

terima kasih cikgu

Tanpa Nama berkata...

terima kasih cikgu semoga diberikan kesihatan yang baik selalu.. :)

Unknown berkata...

Alhamdulillah,penerangan di atas mudah dfahami...terima kasih cg

Tanpa Nama berkata...

terima kasih cikgu

Unknown berkata...

TERIMAA KASIH CIKGUU,, JELAS SANGAT RINGKAS DAN SENANG UNTUK FAHAM TQQQQQ

Tanpa Nama berkata...

terima kasih cg :)

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu kerana berkongsi ilmu..mudah difahami

Unknown berkata...

terima kasih atas perkongsian ilmu yang sangat bermanfaat.semoga dimudahkan urusan dunia akhirat.

Darwiyah berkata...

Alhamdulillah terima kasih cikgu atas perkongsiannya. Sangat membantu saya dalam membina rumusan ni

Tanpa Nama berkata...

TQVM CIKGU

Unknown berkata...

thanks cikgu

Unknown berkata...

ikinari king wa torene daro yoi

Tanpa Nama berkata...

Terima Kasih Cikgu

Unknown berkata...

tq cg saya okey lg rumusan tp krgn sukar bg saya

Tanpa Nama berkata...

Susah eh??

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

terima kasih cikgu Q

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu. Semoga segala urusan cikgu dipermudahkan. Aamiin.

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu🙏

Unknown berkata...

terima kasih

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

Terima kasih cgu

Unknown berkata...

Thank u

Unknown berkata...

Tq

Unknown berkata...

Terima kasih atas perkongsian

Gap berkata...

Terima kasih ya

Unknown berkata...

Terima kasih

Unknown berkata...

terima kasih bnyk bnyk cikgu semoga dimurahkan rezeki

Unknown berkata...

Terima kasih banyak.

Tai berkata...

Terima kasih Cikgu atas bimbingannya selama ini, semoga Cikgu dalam keadaan sehat-sehat selalu

Tai berkata...

Terima Kasih,Semoga Cikgu dalam keadaan sehat-sehat salalu dan mmurah rejeki

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih cikgu.

Unknown berkata...

terima kasih cikgu ,

nan94 berkata...

terima kasih 🌷

Unknown berkata...

Nk tnye mcm mne nk tau mne satu fokus 1 dan fokus 2

Cikgu Q berkata...

Fokus 1 dan Fokus 2 kata kuncinya berbeza. contoh yang boleh diambil berdasarkan artikel di atas fokus 1 adalah usaha manakala fokus 2 berkenaan tanggungjawab.

Tanpa Nama berkata...

terima kasih :)

Darwiyah berkata...

Terima kasih atas perkongsian ilmu ini

Unknown berkata...

Mohon halalkan Cikgu Q,terima kasih atas perkongsian ilmu

Amir berkata...

Terima kasih :)

Nik haziq berkata...

Terima kasih cgu Q:) sangat bermanfaat

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

terima kasih untuk format baru ni cikgu

Unknown berkata...

Terima kasih banyak cikgu...sangat membantu saya perbaiki rumusan saya.😊

Unknown berkata...

terima kasih cg

Tanpa Nama berkata...

Terima Kasih..

zawiah berkata...

Terima kasih cg

Unknown berkata...

terima kasih cikgu (:

Unknown berkata...

terima kasih cikgu

Unknown berkata...

terima kasih ats perkongsian ilmu cikgu kepada saya dan anak-anak murid yang lain.

Unknown berkata...

terima kasih cikgu, maklumat ini sangat berguna

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih cikgu, semoga cikgu dimurahkan rezeki dan sentiasa mendapat keredhaan atas setiap perkara yang cikgu lakukan

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu

Unknown berkata...

Terima kasih cikgu..

Unknown berkata...

terima kasih cikgu,maklumat ini dapat membantu saya mengulang kaji:)

Unknown berkata...

Cikgu,bukan ke sekarang kena 150 hingga 200 patah perkataan sekarang?

Unknown berkata...

Terima kasih semoga dapat bahan yang cikgu bagi dapat membantu saya dalam peperiksaan❣️💪

Unknown berkata...

Terima kasih semoga dapat bahan yang cikgu bagi dapat membantu saya dalam peperiksaan❣️��

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 209   Terbaru› Baru»

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Label

SPM KOMSAS Penulisan Tatabahasa Info PT3 Nota Novel STPM Tingkatan 4 Tingkatan 5 Karangan A+ PMR Tingkatan 1 Peribahasa Kesusasteraan Santai Bahasa Morfologi Rumus Sajak UNIVERSITI Teknik Aktiviti Bahasa Guru Jurnal Teks Pengacaraan Pengacaraan soalan-jawapan Aspek Tatabahasa Prosa Tradisional Ujian mata kosa kata Antologi Jaket Kulit Kijang Dari Istanbul Pengolongan Kata Video contoh karangan Isu Semasa Latihan Novel Sejambak Bakti Kesalahan ejaan Novel Silir Daksina BM STPM Cerpen Forum Isu Bahasa Karangan Bahan Rangsangan Teknik Mengarang Tingkatan 2 UPSR karangan berformat Novel Di Sebalik Dinara Novel Kabus Di Perbukitan Novel Melunas Rindu Sintaksis Antologi Sejadah Rindu uji minda Antologi Kuingin Berterima Kasih Fonologi Tingkatan 3 Tips Kesalahan Tatabahasa Kesimpulan PBD PBS Rumusan contoh soalan prosa klasik skema pemarkahan Berita Kertas 1 PT3 Koleksi cerita rakyat Latih Tubi Novel Tingkatan 5 Pendahuluan Pertandingan Semantik Ujian Ulasan Drama Karangan Kemahiran Mendengar dan Bertutur Kertas 1 Bahagian A SPM Kertas 1 Bahagian B SPM Kertas 2 PT3 Kesalahan Istilah Novel Hempasan Ombak Novel Tingkatan 1 Pdpc Pengajian Am Penyuntingan Permainan Permainan Bahasa Prosa Moden Ringkasan Soal - Jawab Soal Jawab Teknik Menjawab Soalan format format kertas Bahasa Melayu Bahasa Klasik-Bahasa Standard Isu Tatabahasa Kaedah Kerja Kursus Kesalahan Imbuhan Latihan Mengarang Muat turun Murid PKJR Pantun Pemahaman: Petikan Umum Peraturan Petikan Cerpen PnP Seloka Syair ULBS karangan Respon Terbuka karangan pendek kata-kata hikmat kertas satu penulisan pendek Analisis Animasi BBM Bacaan Tambahan Bahagian a kertas 2 pt3 Bahagian b kertas 1 PT3 Bahas Bahas Ala Parlimen Buku Buku Latihan Buku Teks Debat Dikemassenga Download Editor EduWebTV Gallery walk Gurindam Hakim Hasil titik peluh Infografik Istilah KSSM Karangan Respon Terhad Kartun Kemahiran Membaca Kemahiran Menulis Kemahiran Seni Bahasa Kerajaan Kertas Kerja Kertas Konsep Kuiz LADAP Laporan Makna Istilah Nazir PAK 21 PIBG PLBS Panduan Pembangkang Pengenalan Penjaga Masa Peraturan Pertandingan. Kertas Konsep Perbandingan Novel Persaraan Pertanyaan Peta Minda Pidato Puisi Puisi Tradisional Ramalan Rangka Karangan Rumusan PT3 SJK Saps Sekolah Rendah Selamat Tahun Baru Seni Bahasa Siaran Langsung Sivik dalam Bahasa Melayu Soalan Percubaan Soalan contoh Surat menyurat Syarahan Tahap 1 Tahap 2 Teknik Membaca Tnigkatan 1 Tutorial Ujian Bertutur Ujian Lisan Berasaskan Sekolah Ujian Mendengar Ulangkaji Ungkapan Menarik Wordwall Youtube artikel cara melintas jalan cereka cerita fiksyen cuti e-mel homofon homograf imbuhan jenis kenderaan kata-kata orang tua-tua keratan akhbar novelTingkatan 5 pantun kanak-kanak pasang siap program sekolah

Akhbar Online

Akhbar Online
Berita Harian Online

.

.
Metro Online

.

.
NSTP Online

.

.
Utusan Online

.

.
The Star Online

.

.
Sinar Harian Online

.