PENULISAN RUMUSAN FORMAT BARU SPM
BERMULA TAHUN 2021
BAHAN 1
Baca petikan dan teliti bahan grafik di bawah, kemudian buat sebuah rumusan yang panjangnya antara 150 hingga 200 patah perkataan. Anda digalakkan supaya menggunakan ayat anda sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.
Setiap tahun Malaysia meraikan Hari Kebangsaan. Diam tidak
diam sudah lebih separuh abad negara kita terlepas daripada cengkaman penjajah.
Menjadi rutin tahunan, menjelang sahaja bulan Ogos atau juga dikenali bulan
kebangsaan, agensi atau kementerian yang berkenaan akan mula menjalankan Kempen
Kibarkan Jalur Gemilang sebagai usaha untuk meningkatkan semangat patriotik.
Program-program yang bercorak kenegaraan seperti pertandingan nyanyian lagu
patriotik dan pementasan teater drama juga dianjurkan oleh badan bukan kerajaan
(NGO), pihak sekolah dan agensi-agensi kerajaan supaya mesej semangat cinta
akan negara sampai kepada golongan sasaran. Namun, program-program tersebut
kurang berjaya dalam mencapai matlamatnya kerana kurangnya penghayatan para
remaja dalam aktiviti bercorak kemerdekaan tersebut.
Perkara yang menjadi kebimbangan banyak pihak ialah generasi
muda tidak mengambil endah tentang hari kebangsaan. Mereka sewajarnya
menghayati erti kemerdekaan dengan mendalam. Sebagai generasi muda yang
bertanggungjawab mereka berperanan untuk membina kejayaan negara iaitu sanggup
bekerja keras untuk negara. Mereka juga perlu mementingkan kecemerlangan dalam
pendidikan. Hal ini demikian kerana pendidikan memainkan peranan penting dalam
usaha membangunkan modal insan yang mempunyai jati diri yang kukuh,
berketerampilan, berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi
bagi mengisi keperluan negara maju menjelang 2020.
Tanggungjawab lain yang perlu dilakukan oleh generasi muda
ialah mereka perlu membantu pihak kerajaan untuk mengekalkan keamanan dan
kestabilan negara. Hal ini dikatakan demikian kerana keamanan dapat mengelakkan
negara daripada serangan musuh sama ada berbentuk fizikal atau psikologi.
Tambahan pula, tugas generasi muda adalah untuk memastikan Malaysia akan terus
berpegang pada konsep keadilan dan kesaksamaan. Dengan ini, semua rakyat dapat
menikmati kemakmuran dan kemajuan bersama-sama. Selain itu, generasi muda yang
akan mengisi perjuangan kemerdekaan hendaklah memastikan prinsip demokrasi akan
terus diamalkan oleh setiap rakyat di negara ini. Sesungguhnya kejayaan negara
dalam fasa kedua 58 tahun kemerdekaan memerlukan komitmen semua pihak terutama
generasi muda.
Dipetik dan diubah suai
daripada
‘Di manakah Semangat
Patriotisme Kita,: ’
oleh Qamarul Abdullah, Dewan Siswa, Ogos 2015
BAHAN 2
ANALISIS
PENDAHULUAN
Rumusan mebincangkan (Fokus 1) dan (Fokus 2).
|
|
Rumusan membincangkan usaha dan peranan generasi muda meningkatkan semangat patriotism. |
|
BAHAN 1 (TEKS) |
|
Fokus 1 (Usaha meningkatkan semangat patriotism dalam kalangan generasi muda) 1. Kempen Kibar Jalur Gemilang 2. Program-program yang bercorak kenegaraan. |
Fokus 2 (Tanggungjawab / peranan / tugas generasi muda) 1. Membina kejayaan negara. 2. Mementingkan kecemerlangan dalam pendidikan. 3. Membantu pihak kerajaan bagi mengekalkan keamanan dan kestabilan negara. 4. Memastikan Malaysia akan terus berpegang pada konsep keadilan dan kesaksamaan. 5. Mengisi perjuangan kemerdekaan. 6. Memastikan prinsip demokrasi yang terus diamalkan oleh setiap rakyat di negara ini. |
BAHAN 2 (GRAFIK) |
|
Fokus 1 1. Pelancaran Bulan Kebangsaan 2. Menyambut Hari Kebangsaan 3. Menyambut Hari Malaysia 4. Menghayati tema Hari Kebangsaan . |
Fokus 2 TIADA |
KESIMPULAN
Kesimpulannya, (Pihak yang sepatutnya
bertanggungjawab / cadangan) (Fokus 1) (S/U/K/A) (Apa yang berlaku sekiranya
semua sudah bertanggungjawab/kesan) *SUKA = Supaya, Untuk, Kerana, Agar |
|
Kesimpulannya, generasi muda perlulah berusaha meningkatkan semangat patriotisme agar negara kita tidak akan terjajah sekali lagi. |
CADANGAN JAWAPAN
Rumusan membincangkan usaha dan peranan generasi muda meningkatkan semangat patriotism.
Usaha meningkatkan semangat patriotism dalam kalangan generasi muda ialah dengan mengadakan Kempen Kibar Jalur Gemilang. Usaha seterusnya, generasi muda juga boleh mengadakan program-program yang bercorak kenegaraan. Selain itu, mengadakan pelancaran Bulan Kemerdekaan. Seterusnya generasi muda boleh menyambut Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia. Generasi muda juga perlulah menghayati tema Hari Kebangsaan.
Peranan generasi muda dalam meningkatkan semangat patriotisme adalah dengan sanggup bekerja keras untuk membina kejayaan negara. Selain itu, generasi muda juga perlu mementingkan kecemerlangan dalam pendidikan. Generasi muda juga haruslah berusaha membantu pihak kerajaan bagi mengekalkan keamanan dan kestabilan negara. Generasi muda juga perlu memainkan peranan dalam memastikan Malaysia akan terus berpegang pada konsep keadilan dan kesaksamaan. Akhir sekali, generasi muda yang akan mengisi perjuangan kemerdekaan serta sayang akan negara hendaklah memastikan prinsip demokrasi akan terus diamalkan oleh setiap rakyat.
Kesimpulannya, generasi muda perlulah berusaha meningkatkan semangat patriotisme dalam diri mereka agar negara kita tidak akan terjajah sekali lagi.
(152 Patah Perkataan)
Format Pentaksiran SPM di sini
pemakluman:
disebabkan pelaksanaan rumusan format KSSM masih baru maka ketetapan bagi bahagian rumusan akan sentiasa berlaku perubahan. Oleh itu, sentiasalah peka akan perubahan terbaharu berkaitan rumusan SPM KSSM.
209 Komen:
«Lebih lama ‹Lebih lama 1 – 200 daripada 209 Terbaru› Baru»Terima kasih:)
Nk tye ... Untuk pendahuluan sebelum ni biasenye ambik dari arahan...format baru Ni pendahuluan kena fikir sendiri dah ke?:(
terima kasih atas perkongsian
terima kasih cg
Terima kasih
Nak kena ambil dari format baru ke cikgu
Nur Hayati - bukan fikir sendiri tetapi kena cari berdasarkan bahan yang diberikan.
Terima kasih :):)()():
Terima kasih cikgu
terima kasih cikgu.. minta izin menggunakan bahan untuk latihan anak2 didik saya.
terima kasih cg.boleh copy tak?
terima kasih cg
boleh tak saya copy dan paste dalam word?
terima kasih cikgu
TERIMA KASIH
terima kasih cikgu
Terima kasih^_^
Terima kasih cikgu
terima kasih cikgu ';'
Terima kasih cikgu
TERIMA KASIH
terima kasih cikgu
terima kasih cg
Terimakasih
Terimakasih
yeah
yeah
terima kasih
terima kasih cikgu. Sangat bermanfaat..
Cg..nak tanya macam mana kalau isi bahan 1 dan bahan 2 tidak ada kena mengena antara satu sama lain?
terima kasih cikgu
Awanama - Jika bahan 1 dan bahan 2 berbeza isinya, boleh diasingkan kepada dua perenggan. perenggan 1 bahan 1 dan perenggan 2 bahan 2. pastikan kata kunci 1 dan 2 dinyatakan di bahagian pendahuluan.
Terima kasih tuan banyak membantu dan mencambah idea...sebenarnya sya masih blur dengan format baru ni...macam-macam pendapat dan idea
Terima kasih byk2
Terima kasih cikgu atas perkongsian ini.Saya ada satu soalan,untuk bahan dua iaitu bahan grafik adakah perlu untuk kita abaikan jika isi terurat sudah mencukupi 8 isi?
Terima kasih cg atas perkongsian. Sgt bermanfaat
salam cikgu...sy nk tnya berdasarkan contoh dua bahan rumusan di atas ....apa fungsi bahan grafik? dlm contoh jawapan rumusan mcm tiada maklumat yg digunakan dalam bahan grafik...tq cikgu
Terima kasih atas perkongsian ilmu baharu.
terima kasih
SSman - bahan grafik perlu dicari isi yang ingin disampaikan. Pelajar perlu mencari isi tersirat berdasarkan bahan yang diberikan. sebagai contoh, jika tidak diberikan poster, pembuat soalan boleh juga meletakkan gambar tugu negara yang tidak mempunyai sebarang catatan. pelajar sendiri perlu merungkai apa mesej yang nak disampaikan.
Terima kasih cikgu
tqvm
Terima kasih info yang amat berguna
Tq cikgu..sebagai murid tingkatan 4 sekarang...memang guna untuk SPM 2022..boleh hantar jawapan untuk satu buku format..nak tahu bagaimana untuk buat
Terima kasih cg😄
terima kasih cikguuu
Terima kasih cikgu
mantap
jadi rumusan utntuk spm kssm ade 4 perenggan ke?
Terima kasih cikgu, mohon perkongsian bahan..
Terima kasihhh
Trm ksh mohon kongsi cikgu
Salam cikgu, ada cara tak untuk download atau copy. nak buat sebagai rujukan untuk adik saya
boleh muat turun buku format baharu 2021 secara digital. link ada di dalam entry di atas.
Terima Kasih Cikgu , mohon kongsi ya cikgu
terima kasih!
Terima kasih cikgu
terima kasih atas perkongsian ini.
terima kasih. semoga allah memberkati usaha anda
Sangat2 membantu, terima kasih
Hmmmmm kalau ada dua bahan satu petikan lagi satu pantun bagaimana ya ?
Terima kasih daun keladi
Terima kasih....
terima kasih cikgu
terima kasih
terima kasih
Terima kasih cikgu..
Terima kasih. Moga jadi amal jariah.
terima kasih cikgu.
Terima kasih.
T.kasih
Terima kasihhhhhh
Terima kasih
terima kasih cikguu..
sy minta izin untuk share dengan murid sy ye cikgu. Terima Kasih.
Terima kasih cikgu
Terima kasih cikgu
Thankyou 🥰
Terima kasih. Saya mohon keizinan untuk berkongsi dengan anak murid.
Terima kasih cikgu
Cikgu, format ini juga diguna pakai dalam SPM paper Julai jgak kah?
Terima kasih byk cikgu.😊
terima kasih dengan perkongsian ilmu.
ty ^^
Terina Kasih
Terima kasih cikgu
terima kasih cikgu, it's helped me a lot ❤️🥺
terima kasih cikgu
Terima Kasih Cikgu✨
cikgu macam mana nak tau klu ada tiga fokus or dua fokus dalam kedua-dua bahan tersebut?
Terima kasih laman web inu sangat membantu cikguuuu 😌✨
Saya selaku murid dari 5SK tahun 2021 (SMK Bukit Indah, Ampang) ingin berterima kasih kepada cikgu Q kerana telah membantu saya dari dimarahi cikgu BM kerana tak siap tugasan rumusan. Masa di tulis: 16/04/2021 pada 2237
TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN
Awanama - Fokus tetap ada dua berdasarkan bahan. Cuma bahan yang disediakan mungkin 2 atau 3.
Mad - alahai. semoga bermanfaat. ;)
Terima kasih atas perkongsian. Mohon izin saya kongsikan dengan anak didik saya ye cikgu. Saya doakan cikgu dimurahkan rezeki dan dipermudah segala urusan. Amin.
Terima kasih cikgu
TERIMA KASIH
Terima kasih cg❤🌈
terima kasih
Terima kasih :3
Terima kasih cikgu. semoga Allah murahkan rezeki
Cikgu nak tanya fokus 2 kena tulis berapa isi
Terima kasih cikgu.
Terima kasih cikgu
Terima kasih,cg:-)
Terima kasih.
Terima kasih cikgu
Terima kasih cikgu. Mohon perkongsian.
Terima kasih cikgu:D
Terima kasih❤️❤️
Hureeyyyy
terima kasih cikgu
terima kasih cikgu halalkan ye
terima kasih cikgu
Terima kasih
Terima kasih cikgu
Terima kasih cikgu 🤭
Terima kasih (^^)
Tq
saya mohon berkongsi bahan ini cikgu.
Terima kasih cikgu
Terima kasih cikgu kerana mendidik kami,kami sayang cikgu.
Tq cg
Terima kasih cikgu!
Terima kasih cikgu
terima kasih cikgu :)
terima kasih
Terima kasih cikgu
terima kasih cikgu 💪
Terima kasih cikgu
terima kasih kerana sudi berkongsi
Terima kasih, mohon share bahan
terima kasih
terima kasih cikgu
Paper ulangan ini tahun guna silivus baru ker cgu .
terima kasih cikgu membantu kami.
KSSM akan bermula SPM 2021
terima kasih ilmu yang bermanfaat,, kalau boleh kongsikan rumusan 3 fokus pun bagus juga hehehe
Terima kasih cikgu
terima kasih <3
terima kasih cikgu
terima kasih cikgu semoga diberikan kesihatan yang baik selalu.. :)
Alhamdulillah,penerangan di atas mudah dfahami...terima kasih cg
terima kasih cikgu
TERIMAA KASIH CIKGUU,, JELAS SANGAT RINGKAS DAN SENANG UNTUK FAHAM TQQQQQ
terima kasih cg :)
Terima kasih cikgu kerana berkongsi ilmu..mudah difahami
terima kasih atas perkongsian ilmu yang sangat bermanfaat.semoga dimudahkan urusan dunia akhirat.
Alhamdulillah terima kasih cikgu atas perkongsiannya. Sangat membantu saya dalam membina rumusan ni
TQVM CIKGU
thanks cikgu
ikinari king wa torene daro yoi
Terima Kasih Cikgu
tq cg saya okey lg rumusan tp krgn sukar bg saya
Susah eh??
Terima kasih cikgu
terima kasih cikgu Q
Terima kasih cikgu
Terima kasih cikgu. Semoga segala urusan cikgu dipermudahkan. Aamiin.
Terima kasih cikgu🙏
terima kasih
Terima kasih cikgu
Terima kasih cgu
Thank u
Tq
Terima kasih atas perkongsian
Terima kasih ya
Terima kasih
terima kasih bnyk bnyk cikgu semoga dimurahkan rezeki
Terima kasih banyak.
Terima kasih Cikgu atas bimbingannya selama ini, semoga Cikgu dalam keadaan sehat-sehat selalu
Terima Kasih,Semoga Cikgu dalam keadaan sehat-sehat salalu dan mmurah rejeki
Terima kasih cikgu.
terima kasih cikgu ,
terima kasih 🌷
Nk tnye mcm mne nk tau mne satu fokus 1 dan fokus 2
Fokus 1 dan Fokus 2 kata kuncinya berbeza. contoh yang boleh diambil berdasarkan artikel di atas fokus 1 adalah usaha manakala fokus 2 berkenaan tanggungjawab.
terima kasih :)
Terima kasih atas perkongsian ilmu ini
Mohon halalkan Cikgu Q,terima kasih atas perkongsian ilmu
Terima kasih :)
Terima kasih cgu Q:) sangat bermanfaat
Terima kasih
terima kasih untuk format baru ni cikgu
Terima kasih banyak cikgu...sangat membantu saya perbaiki rumusan saya.😊
terima kasih cg
Terima Kasih..
Terima kasih cg
terima kasih cikgu (:
terima kasih cikgu
terima kasih ats perkongsian ilmu cikgu kepada saya dan anak-anak murid yang lain.
terima kasih cikgu, maklumat ini sangat berguna
Terima kasih cikgu, semoga cikgu dimurahkan rezeki dan sentiasa mendapat keredhaan atas setiap perkara yang cikgu lakukan
Terima kasih cikgu
Terima kasih cikgu..
terima kasih cikgu,maklumat ini dapat membantu saya mengulang kaji:)
Cikgu,bukan ke sekarang kena 150 hingga 200 patah perkataan sekarang?
Terima kasih semoga dapat bahan yang cikgu bagi dapat membantu saya dalam peperiksaan❣️💪
Terima kasih semoga dapat bahan yang cikgu bagi dapat membantu saya dalam peperiksaan❣️��
Catat Ulasan